Bez realitky ušetříte, ale málo

20.11.2007 | Jiří Hájek | Realitní trh | Komentářů 1 |

Jedním z hlavním důvodů, proč se majitelé rozhodnou prodat nemovitost sami je to, že se rozhodnou ušetřit na provizi. Nicméně zkušenost ukazuje, že toto není vždy dobrá taktika. Dnešní kupující jsou již poučeni a často poznají nebo vycítí, když majitel nastaví cenu příliš nízko a taky samozřejmě, když majitel nastaví cenu příliš vysoko. Přičemž jediným cílem majitele bylo dosáhnout navýšení prodejní ceny o provizi, kterou by neplatil.

Bez realitky ušetříte, ale málo - foto, Hyperbydleni.cz

 

Majitel nemovitosti často prodává nemovitost poprvé ve svém životě, a proto často netuší jak správně prezentovat svoji nabídku nemovitosti, jak ukázat výhody nemovitosti, jak uzavřít obchod za oboustranně výhodných podmínek. Což má často za následek, že potencionální zájemce odchází a dům není prodán. Bývá to kvůli tomu, že většinou majitel nemovitosti často nedokáže, pokud sám není realitním makléřem, odhadnout finanční možnosti kupující strany. Vzhledem k tomuto faktu může dojít k situaci, kdy kupující jednoduše nebude mít finanční prostředky potřebné ke koupi nemovitosti. V případě takové situace se může stát, že kupující "vodí za nos" prodávající stranu několik měsíců, ačkoliv by už dávno mohla být nemovitost prodána jinému zájemci. Schopný realitní makléř dokáže prověřit finanční možnosti kupujícího a v případě problémů je pomůže řešit například prostřednictvím hypotečního úvěru.

Chudí diváci
Mnoho lidí, kteří se přijdou podívat na nemovitost, budou pouze tzv. "diváci". Tzn. že tito ve skutečnosti nechtějí ani koupit nemovitost, pouze se podívat. Tímto samozřejmě majitel utrácí svůj čas a peníze, nehledě na fakt, že majiteli takto po domě chodí cizí lidé. Realitní makléři jdou na prohlídku nemovitosti až se zájemcem u kterého si prověřují, zda má opravdu zájem o koupi nemovitosti v dané lokalitě a za předem stanovených platebních podmínek. V případě, že je nemovitost prodávána prostřednictvím realitního makléře, tento se stará i o problematiku financování. To znamená že kupující straně nabídne několik možností financování - často hypotéky u větších bank nebo finančních institucí. Pokud si prodej řeší pouze majitel s prodávajícím, pak prodávající má velmi často tendenci kývnout na první návrh ohledně financování a v případě, že z jakéhokoliv důvodu toto nevyjde musí jít hledat jiné možnosti, a to znamená časové prodlevy především na straně majitele.


Tichý nepřítel

Zájemci také často mají námitky týkající se nemovitosti, ale tyto často nevysloví před majitelem nemovitosti, zvláště pokud se obávají osobní citové vazby majitele na nemovitost a reakce majitele. Díky tomu majitel často ani neví, proč zájemci odmítli nemovitost koupit. Techniky určené ke zvládání námitek profesionálně a efektivně jsou jedny z nejobtížnějších disciplín při prodeji. Téměř nikdy nemá majitel ani nejmenší zkušenosti ani trénink při vyjednávání. Díky tomu, když se objeví námitka, se kterou by se realitní makléř mohl snadno vypořádat, majitel často netuší jak správně reagovat. Možný obchod je ztracen. Navíc kupující se budou snažit vznést tolik námitek, kolik bude zapotřebí, jenom aby přinutili majitele snížit cenu, což samozřejmě vytváří nevýhodné podmínky pro možnost dobrého prodeje. Další nebezpečí spočívá v syndromu obrany soukromí. Když zájemce o koupi přijde na prohlídku, pak se často v přítomnosti majitele obává vstoupit do místností, které považuje za soukromé. Tento pocit naprosto zmizí v přítomnosti pouze realitního makléře, který nemá žádnou citovou vazbu k nemovitosti. Zvláště ženy jsou vysazeny na kontrolu místností osobního typu například koupelna nebo ložnice. Fakt, že cítí, že nemají možnost do těchto míst nahlédnout je také často odradí od koupě takové nemovitosti.

Inzerce stojí peníze

Majitel, který se rozhodne sám prodat nemovitost může často mít velmi vysoké náklady související s propagací prodeje nemovitosti. Může se také stát, že po sečtení všech nákladů se ukáže, že kdyby zadal prodej nemovitosti realitnímu makléři, rozdíl by byl nepatrný a ještě by si ušetřil čas, starosti a námahu. Faktem také je, že majitel má mnohem více omezeny možnosti jak oslovit potencionální zájemce než realitní makléři. Samozřejmě, že čím více zájemců, tím lepší možnosti vyjednávání o ceně a také vyšší rychlost prodeje. Realitní makléři často mají databázi kontaktů na zájemce, kteří v dané době hledají nemovitosti. Tuto databázi však nemají a ani nemohou mít prodávající majitelé nemovitostí. Majitel může inzerovat pouze tu svoji nemovitost. Realitní makléř naproti tomu inzeruje všechny nemovitosti, která má aktuálně v nabídce, s tím, že může nabídnout možnost srovnání jiných nabídek. Je velmi časté, že zájemce zavolá realitnímu makléři, že má zájem o koupi jedné nemovitosti, avšak ve finále koupí úplně jinou. Díky tomu má realitní makléř mnohem větší možnosti jak prezentovat jednotlivé nemovitosti.


Akce kulový blesk
Stávají se případy, kdy kupující zájemce chce vlastní dům prodat a současně koupit jiný. Toto se může v případě prodeje nemovitosti majitelem stát neřešitelným problémem. Naproti tomu realitní makléř může tuto situaci "vyřešit" třetím zájemcem, tak, aby podmínky všech byly splněny. Když je čas omezený určitým termínem, do kdy musí být nemovitost prodána, je velmi nerozumné zkoušet, aby majitel prodával nemovitost sám. Pokud totiž selže při prodeji, může se snadno stát, že termín bude tak krátký, že ani velmi dobrý a zkušený realitní makléř nedokáže prodat nemovitost. Tyto fakta samozřejmě závisí na dané situaci a stavu realitního trhu v dané lokalitě. Majitel, který je nezkušený v realitním obchodě, se často může dostat do úzkých při vyjednávání výše kupní ceny, což může mít za následek až ztrátu potencionálního kupujícího. Realitní makléř, jakožto "neosobní a citově nezainteresovaný prostředník" je v mnohem lepší pozici pro účely vyjednávání k dosažení finální shody na výši prodejní ceny.


Ušetříte ale málo

Jedinou výhodou samostatného prodeje nemovitosti je ušetřená provize realitní kanceláři. Ta se pohybuje obvykle mezi 4 až 6 procenty, přičemž platí, že čím je nemovitost dražší, tím by se mělo i toto procento snižovat. Soukromý inzerát v inzertních novinách přiláká v první řadě velké množství realitních kanceláří, které se budou snažit získat inzerovanou nemovitost do své nabídky. Řada lidí navíc k těmto inzerátům už nemá velkou důvěru, protože se za nimi často skrývají nabídky realitních kanceláří. Existuje také reálná šance, že soukromý inzerát přiláká různé spekulanty, kteří se budou snažit zakoupit nemovitost pod její reálnou hodnotou.


Realitce na krku

Pokud se nakonec rozhodnete využít služeb některé z realitních kanceláří, budete se muset rozhodovat, kterou z tak velkého počtu vybrat. V České republice jich působí několik tisíc. Může se jednat o velké realitní kanceláře se stovkou makléřů, o menší kanceláře s několika makléři, nebo i o samostatně pracující realitní makléře. Nelze obecně říci, že by velká realitní kancelář byla lepší než malá, nebo naopak. Ta větší má lepší možnosti inzerce, může si dovolit dávat více peněz do propagace, může mít i obsáhlejší databázi poptávky, na druhé straně má v nabídce i více nemovitostí, kupující si pak vybere nějakou jinou, a nikoliv tu vaši, její makléři jsou časově velmi vytížení, a nemohou se tedy jednotlivým nemovitostem tolik věnovat. Menší kanceláře mají výhodu individuálního přístupu ke každé nemovitosti. Asi nejlepším vodítkem při výběru je doporučení někoho, kdo již má s danou kanceláří dobré zkušenosti. Můžete také několik kanceláří náhodně navštívit, prostředí, v jakém kancelář působí, může vypovídat hodně o její činnosti. Posuzujte také, jak odborně a profesionálně její makléři působí. Má kancelář vlastního právníka, nebo spolupracuje s nějakou advokátní kanceláří? Pokud ne, poohlédněte se raději někde jinde, některé kanceláře mohou, ve snaze snížit si náklady, používat stále stejné vzory právních smluv.

Související nabídky


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /data/domains1/vx263000/public/www_root/clanek_detail.php on line 448


Diskutovat Tisknout článek

Hodnocení článku

hlasů: 12

Diskuze

Pavel: Je tu určitá alternativa ke...< Odpovědět

počet příspěvků: 1

Zobrazit diskuzi » Přidat příspěvek

Najděte si své bydlení

Vybírejte z více jak 114000 nemovitostí v ČR

Nemovitost

Kraj

Obsahuje text

Poradna

Legislativa

 Poradce Hyperbydlení

Vaše dotazy zodpoví
Poradce Hyperbydlení

Otázek: 111 Vložit dotaz

veletrhy

Veletrhy - foto, Vše pro stavbu a interiér najdou návštěvníci na březnovém souboru veletrhů, Hyperbydleni.cz

Vše pro stavbu a inter...

01.03.2017

Stovky českých i zahraničních společností se...

Veletrhy - foto, Nakupte dárky na Vánoce na největším předvánočním veletrhu STŘÍBRNÉ VÁNOČNÍ DNY, Hyperbydleni.cz

Nakupte dárky na Vánoc...

29.11.2016

Chcete pořídit svým nejbližším pod stromeček...

Veletrhy - foto, Veletrh FOR INTERIOR představí kvalitní a originální nábytek a bytové doplňky, Hyperbydleni.cz

Veletrh FOR INTERIOR p...

19.09.2016

Největší podzimní veletrh nábytku, interiérů a...

Veletrhy - foto, Podzimní veletrh dekorací představí nejnovější trendy, Hyperbydleni.cz

Podzimní veletrh dekor...

02.09.2016

Patříte mezi odborníky a obchodníky v oboru...

Další veletrhy »

Články z našich webů

vlevo
vpravo